• Auteur
    Jeroen de Jong - STUDIOJEROENDEJONG.
  • Datum
    18 januari 2021
  • Delen

“Elk traject of het nieuwbouw of verbouw betreft, zowel voor particulieren als zakelijke opdrachtgevers, begint met een uitgebreide inventarisatiefase. Die inventarisatiefase is het belangrijke fundament onder alles wat volgt. In de praktijk zie je al snel dat particuliere of zakelijke opdrachtgevers deze fase te snel willen doorlopen, maar het devies is en blijft “hold your horses”. Als ontwerpers van interieurs is het onze verantwoordelijkheid om alle belangrijke interieur- en architectuurvragen in kaart te brengen. Als aan die voorwaarde is voldaan kan je pas gaan indelen en schetsen.

“Hold your horses” is een uitspraak die natuurlijk afstamt van het in bedwang houden van paarden. Een paard wil van nature versnellen, het is als ruiter jouw verantwoordelijkheid om het tempo te bepalen. In het belang van het paard en van jezelf.

De eerste stappen op weg naar succesvolle interieurs

De doelgroep waarvoor STUDIOJEROENDEJONG veel werkt zijn ondernemers in het MKB en ondernemende particulieren. Samen met deze opdrachtgevers doorlopen we altijd drie fasen. De oriëntatie & inventarisatiefase, de ontwerpfase en tot slot de realisatiefase. In dit gesprek gaan we dieper in op de eerste fase: de oriëntatiefase. Later bespreken we de andere fases.

De kennismaking

Een waardevol interieur met ruimte voor prestatie ontwerp je niet van de ene op de andere dag. Wat je allereerst nodig hebt is een stevig fundament. Onze expeditie begint met onze oprechte persoonlijke aandacht voor jou als mens en/of jou als ondernemer. Wij willen jou en/of jouw bedrijf van haver tot gort leren kennen, alleen dán kunnen we de juiste keuzes maken. Deze kennismaking maakt, dat vinden wij vanzelfsprekend, nog geen onderdeel van onze overeenkomst. Als er sprake is van een echte “klik” dan volgt een uitgebreide offerte en eventueel een overeenkomst.

Het STUDIOJEROENDEJONG oriëntatieprogramma

We ontwikkelden een speciaal oriëntatieprogramma. Dat oriëntatieprogramma heeft als doel alle wensen, eisen en doelen van alle betrokkenen in kaart te brengen. In één interactieve sessie of meerdere interactieve sessies kan en mag iedere gebruiker zijn waardevolle input leveren. In een gezin kunnen dat de gezinsleden zijn, in een organisatie de werknemers of bij grotere organisaties de vertegenwoordigers van verschillende afdelingen of werkgroepen.

Door die sessie komen we samen tot het ‘Programma van Wensen (PvW)’ en het ‘Programma van Eisen (PvE)’.

Wat zijn de verlangens? Waar moet de ruimte aan voldoen? Welke wensen en eisen zijn er? Wat is de ideale uitkomst? Zo creëren we de perfecte ‘ruimte voor prestatie’. Dat begint al tijdens het ontwerpproces en gaat net zolang door tot het gewenste resultaat een feit is.

We stoppen ontzettend veel energie en aandacht in deze fase en niet voor niks. In de afgelopen jaren is telkens weer gebleken dat deze aanpak werkt en bijdraagt aan een stevig fundament onder succesvolle interieurs. Een succesvol interieur is een interieur dat inspireert, een interieur dat klopt en op die manier bijdraagt aan de doelen. Het is telkens weer een feestje om alle betrokkenen te mogen betrekken en ze verder te activeren door de juiste vragen te stellen.

Voorbeeld interieur particulier

Wat is de gezinssamenstelling? Hoe ziet jullie leven eruit? Hoe ziet een doordeweekse dag eruit, hoe ziet jullie ideale weekend eruit? Als jullie een feestje organiseren, hoeveel mensen worden uitgenodigd, wat voor soort feestje is dat dan? Dit zijn slechts enkele vragen die passeren in een typische oriëntatiefase.

Elke keer worden particuliere opdrachtgevers weer verrast door de vertaling van hun echte wensen en eisen in een Programma van Wensen en Programma van Eisen. Een mooi voorbeeld van zo’n uitkomst is bijvoorbeeld geweest om in de keuken een ruimte te maken voor een piano. Deze opdrachtgever houdt erg van koken en één van de kinderen beschikt over een muzikaal talent. Door de dagindeling te bespreken kwamen we erachter dat het moment dat er gekookt werd ook vaak het moment is dat er piano werd gespeeld. Nu wordt er gekookt met live muziek.

Vaak krijgen wij de vraag of er veel verschil zit tussen particuliere opdrachtgevers en ondernemers in het MKB. Grappig genoeg is dat in de aanpak het verschil erg klein is. Niet in de eerste plaats omdat STUDIOJEROENDEJONG als ondernemer vaak ook het interieur van de ondernemer mag verzorgen. Maar temeer omdat een huishouden, zelfs een eenpersoonshuishouden, ook een soort onderneming is. Met verschillende rollen en verschillende doelen. Helemaal door de recente ontwikkelingen op het gebied van thuiswerken, is gebleken dat werken en ontspannen steeds meer in elkaar verweven is.

Voorbeeld onderneming

Op dit moment zitten we midden in de oriëntatiefase van een project. Het betreft een interieuroppervlakte van ruim 1500m2. Gecombineerd kantoor, magazijn, showroom en eventruimte. Bij dit soort projecten, met zoveel verschillende functies is de oriëntatiefase en de betrokkenheid van alle gebruikers (of vertegenwoordigers daarvan) ontzettend belangrijk.

Er zijn talrijke voorbeelden te noemen van aspecten die naar boven komen. Bijvoorbeeld de wens voor een inspirerende eventruimte. Het is fantastisch om straks grotere groepen te kunnen informeren en inspireren, maar zo’n ruimte vergt ook vierkante meters die doorgaans ongebruikt zijn. Door weer vragen te stellen, zoals “wat is voor jullie een event?”, “hoe ziet een succesvol event eruit, hoe meet je succes?”, konden we de eerste stappen in het mentale ontwerpproces bewandelen. De conclusie: één multifunctionele ruimte – waar afhankelijk van de hoeveelheid en locatie van gebruikers op dat moment, de techniek, lichtinval of juist het beperken van lichtinval – bepaald wanneer de ruimte als vanzelfsprekend een eventruimte is en de rest van de tijd als vanzelfsprekend showroom. En elementen zoals de trap in de open vide ruimte, die toegang geeft tot de verdieping, bij een event integraal onderdeel is van de tribune.

Conclusie oriëntatiefase

De uitgebreide voorbereiding en de betrokkenheid van alle gebruikers is de basis voor het uiteindelijke ontwerp. Onze rol in deze fase is soms om de opdrachtgever af te remmen, die denkt vaak in meer praktische zaken als kleuren en materiaal, hoeveelheid werkplekken, indeling kantoor, vergaderruimten etc. Dit kan als contraproductief overkomen maar zorgt altijd voor betere processen en succesvollere interieurs.

Maar ook belangrijk is om niets voor lief aan te nemen. Wat is dan een hightech pand, wat is een stoere uitstraling, wat is leefruimte? Als ondernemer mogen wij aan tafel zitten met ondernemers. Onze rol is dan altijd die van “caregiver”, dat gaat verder dan een interieur. Dat gaat ook over veiligheid, zorg en anderen de kans geven te excelleren. En daarom ervaren wij het als ‘de kers op de taart’ als we juist over het ondernemerschap in gesprek komen en met succesvolle interieurs een bijdrage kunnen leveren aan het succes van de ondernemer en onderneming. Of als we, bij ondernemende particulieren, met het interieur van een woning een positieve bijdrage mogen leveren aan het welzijn en het dagelijkse leven van het gezin.

We bespraken nu de kennismaking, de oriëntatie- en inventarisatiefase. Eigenlijk gaat het alleen nog maar over een gesprek. Een gesprek waarin de opdrachtgever, ondernemer, onderneming of particulier alle ruimte en mogelijkheid krijgt alles te vertellen wat er speelt. Onze verantwoordelijkheid is om niet altijd als vanzelfsprekend genoegen te nemen met een antwoord, maar zo nodig door te vragen.

Het is aan ons om na zo’n inventarisatie de vertaalslag te maken en later terug te komen met een vlekkenplan, een eerste indeling. Zo’n indeling is eigenlijk een soort draadtekening waar we op basis van gebruik, de expeditie door de eigen (toekomstige) ruimte maken en op basis van beschikbaar volume een gesprek voeren. We hebben het dan nog steeds niet over kleur, materiaal of inrichting. Die indeling vormt de basis van de volgende fase.”

In het volgende gesprek nemen wij jullie graag mee hoe die fase verloopt.


Nieuwsbrief
Altijd op de hoogte blijven?

Meld u dan aan voor onze nieuwsbrief.