Realisatie van kantoor, bedrijfsruimte en winkel ineen

Waaraan voldoet een goede inrichting van een winkel, groothandel of kantoor? Dit zijn natuurlijk drie totaal verschillende soorten ruimtes met verschillende functies en gebruikers. Toch worden verschillende functionaliteiten soms in één pand gecombineerd, zoals bij Carpentier Mooren. STUDIOJEROENDEJONG kreeg de uitdagende opdracht om het bedrijfspand van Carpentier Mooren in Aalsmeer grondig aan te pakken.

Ontwerp een moderne, efficiënte winkel, showroom én kantoor
Het interieur van het bedrijfspand van Carpentier Mooren in Aalsmeer was zeer verouderd en onoverzichtelijk. De werknemers van verschillende afdelingen binnen het bedrijf werkten op één plek. De inkopers zaten bijvoorbeeld aan de balie waar ook de klanten van de winkel met vragen kwamen. Kortom: een inefficiënte werkplek die toe was aan vernieuwing.

Voor iedereen die het pand van Carpentier Mooren in Aalsmeer niet kent: naast de winkel is hier ook het kantoor van de groothandel en een logistieke afdeling gehuisvest. In het ontwerp moest dus rekening worden gehouden met verschillende gebruikers. Te weten: de medewerkers van de winkel en de groothandel, de klanten en bezoekers van de winkel en de medewerkers en bezoekers van het kantoor en de logistieke afdeling.

De start van een functioneel interieurontwerp
Voor STUDIOJEROENDEJONG begon dit project, net als anders, bij het eindpunt. Wat moet de werkruimte opleveren, wat zijn de wensen en welke doelen moeten deze wensen ondersteunen? Om hier achter te komen, doen we bij ieder project gedegen onderzoek. Jeroen de Jong licht toe:

“Ik ben me continu aan het verdiepen. Ik vind het belangrijk om op de hoogte te blijven van de laatste ontwikkelingen. Eigenlijk ben ik altijd nieuwe concepten voor kantoren, showrooms en winkels aan het spotten. Daarom lees ik veel tijdschriften en doe ik vele inspiratie op via social media, zoals Instagram. Maar het belangrijkste is het zelf ervaren van nieuwe concepten. Daarom bezoek ik regelmatig verschillende winkels, showrooms, andere concepten en beurzen in binnen en buitenland. Daarnaast verdiep ik me voor iedere opdracht in de klant en diens markt.”

Het project van Carpentier Mooren hebben we met verschillende vragen onderzocht.
Wanneer voelt een klant zich er op zijn gemak?
Hoe leiden we die klant door de winkel, het kantoor, naar en van de logistieke afdeling?
Wat vinden leveranciers belangrijk?
Wanneer voelen medewerkers zich thuis?
Wanneer werken zij het prettigst?
Hoe komen we tot een optimale prestatie?
Hoe wordt de ruimte optimaal beleefd?

Al deze vragen zijn nodig om tot een functioneel ontwerp van de ruimte te komen. Daarom gaan we altijd in gesprek met álle betrokkenen: manager, bedrijfsleider, medewerkers, receptionistes, bezoekers, leveranciers en klanten. In het geval van Carpentier Mooren hebben we letterlijk in de winkel geobserveerd wat mensen doen als ze de winkel bezoeken. Ook hebben we hen vragen gesteld.

Interieurontwerp voor een efficiënte winkelinrichting en werkruimte
Efficiëntie was één van de belangrijkste aandachtspunten in het interieurontwerp voor Carpentier Mooren. De vraag naar een efficiënte ruimte bleek van toepassing op de verschillende gebruikers, Dit was de wens van zowel de mensen in de winkel als op kantoor en in de groothandel. Om dit te realiseren waren in onze ogen twee zaken leidend in het ontwerp: een duidelijke segmentatie en lange zichtlijnen. Daarnaast vroeg dit ontwerp, met de verschillende functionaliteiten en de vele producten, nog nadrukkelijker dan anders om een goed lichtplan, een duidelijke vormen- en kleurentaal, signaalkleuren in combinatie met neutrale kleuren en de toepassing van de juiste materialen om alles met elkaar in balans te brengen.

Met lange zichtlijnen bewaren we de rust in het ontwerp van deze enorm grote ruimte. Dit betekent dat men ver kan kijken, waardoor de ruimte heel overzichtelijk is. Vooral in een winkel waar honderden misschien wel duizenden producten staan is rust en overzicht heel belangrijk. In een overzichtelijke winkel kunnen klanten meestal zelf hun producten vinden. Dit is voor de klant fijn omdat het tijd en stress scheelt. Voor de medewerkers is het ook fijn, omdat ze minder tijd kwijt zijn aan het wegwijs maken van de klant. Zoals je op de foto’s ziet, is de ruimte zo ingedeeld dat klanten eenvoudig de verschillende paden en stellages met producten kunnen zien, ook vanaf de andere kant van de winkel.

In de oude situatie waren er twee verschillende balies, één voor de winkel en één voor de groothandel. Wij hebben dit teruggebracht naar één balie. De nieuwe balie staat centraal opgesteld en biedt plek aan zes medewerkers. Hierdoor is het voor iedereen duidelijk waar ze moeten zijn. Voor de logistieke afdeling is een aparte balie ontworpen en geplaatst, zodat chauffeurs die enkel een document moeten laten ondertekenen dat snel en eenvoudig kunnen regelen. Door verschillende zones aan te brengen is het voor iedereen duidelijk waar hij of zij moet zijn.

Lichtplan, vormen en kleuren ondersteunen interieurontwerp
Rust, regelmaat en overzicht waren belangrijk in dit onderwerp. Daarom hebben we gekozen voor grote simpele vormen als rustpunt.

In een winkel draait het om de producten. Die moeten goed gepresenteerd worden en desgewenst in de spotlights staan. Als basis hebben we daarom gekozen voor neutrale rustige kleuren die ervoor zorgen dat de producten optimaal tot hun recht komen. Het persoonlijke karakter van Carpentier Mooren en de betrokkenheid bij hun klanten – waar ze bekend om staan – hebben we op verschillende plekken in de winkel terug laten komen. Bijvoorbeeld door het plaatsen van grote afbeeldingen van medewerkers in een voor de klanten herkenbare werkomgeving.

“Het resultaat van al deze factoren is een winkel, een groothandel én een kantoor waar onze opdrachtgever trots op zijn. Klanten voelen zich prettiger en vinden producten sneller en werknemers zijn beter gericht op hun taken. Belangrijk in dit proces was de betrokkenheid van de verschillende gebruikers. Deze betrokkenheid zien we terug in het plezier waarmee de mensen nu in de ruimte werken.”

De opdrachtgever aan het woord

“Ons plan om winkel en kantoren te transformeren naar huidige maatstaven is door STUDIOJEROENDEJONG op pragmatische wijze aangepakt. Zij weten feilloos wensen naar de praktijk te vertalen in functioneel ongelooflijk mooie dingen. “Luchtfietsen” is niet aan ze besteed. Zelden zo’n exceptionele betrokkenheid meegemaakt!”.

Dirk Ploegstra, voormalig Commercieel Directeur van Carpentier Mooren
In gesprek met Jeroen de Jong
"Wij worden alleen maar enthousiast als opdrachtgevers wel weten wat ze willen maar niet weten hoe."

Maak geheel vrijblijvend een afspraak voor een kennismakingsgesprek.
Ook als u al weet wat je wilt, maar misschien nog niet weet hoe je het kunt realiseren.

Afspraak maken.