Ontwerp van een moderne en efficiënte bedrijfsruimte

Ontwerp van een moderne en efficiënte bedrijfsruimte

Waaraan voldoet een goede inrichting van een winkel, groothandel of kantoor? Dit zijn natuurlijk drie totaal verschillende soorten ruimtes, met drie verschillende functies en gebruikers. Toch worden deze verschillende functionaliteiten soms in één pand gecombineerd, zoals bij Carpentier Mooren. STUDIOJEROENDEJONG kreeg de uitdaging om het bedrijfspand van Carpentier Mooren in Aalsmeer grondig aan te pakken. Bent u benieuwd naar deze uitdaging en wat wij gedaan hebben om deze uitdaging succesvol te realiseren? U leest het in dit blog.

Een moderne, efficiënte winkel, showroom én kantoor ontwerpen

Het interieur van het bedrijfspand van Carpentier Mooren in Aalsmeer was zeer verouderd en onoverzichtelijk. De werknemers van verschillende afdelingen binnen het bedrijf werkten op één plek, zo zaten de inkopers bijvoorbeeld aan de balie waar ook klanten van de winkel met vragen kwamen. Een inefficiënte werkplek die toe was aan vernieuwing. Tijdens een bezoek aan Deli Home zag de directie van Carpentier Mooren werk van STUDIOJEROENDEJONG, waarna zij contact met ons hebben opgenomen over hun wens voor een nieuwe interieur van de showroom, winkel en het kantoor.

Voor iedereen die het pand van Carpentier Mooren in Aalsmeer niet kent is het goed om te weten dat hier naast de winkel ook het kantoor van de groothandel en een logistieke afdeling is gehuisvest. In het ontwerp moest dus rekening gehouden worden met verschillende gebruikers. Te weten, naast de medewerkers van de winkel en de groothandel ook de klanten en bezoekers van zowel de winkel, het kantoor als de logistieke afdeling.

U kunt zich wellicht voorstellen dat dit onze uitdaging tot het creëren van overzicht en efficiëntie in deze relatief beperkte ruimte nog groter maakt.

Onderzoek: de start van een functioneel interieurontwerp

Voor ons begon dit project, net als anders, bij het eindpunt. Wat moet de werkruimte opleveren, wat zijn de wensen en welke doelen moet deze ondersteunen? Om hierachter te komen doen wij bij ieder project onderzoek. Jeroen de Jong licht toe:

“Ik ben mij continue aan het verdiepen en inlezen. Ik vind het belangrijk om op de hoogte te blijven van de ontwikkelingen dus ik ben altijd nieuwe concepten voor kantoren, showrooms en winkels aan het spotten. Dat betekent deels inlezen, middels tijdschriften en online op Instagram bijvoorbeeld. Maar het belangrijkste is nieuwe concepten bezoeken, daarom bezoek ik zowel in binnen- als in het buitenland verschillende winkels, showrooms, andere concepten en beurzen. En voor iedere opdracht verdiep ik mij in de klant en haar markt.”

Zo hebben wij voor het project van Carpentier Mooren verschillende vragen onderzocht: Wanneer voelt een klant zich er op zijn gemak? Hoe leiden we die klant door de winkel, het kantoor, naar en van de logistieke afdeling? Wat vinden leveranciers belangrijk? Wanneer voelen medewerkers zicht ‘thuis’? Wanneer werken zij het prettigst? Hoe komen we tot optimale prestatie? Ofwel: hoe wordt de ruimte optimaal beleefd? Dat is de enige manier om tot een functioneel ontwerp van de ruimte te komen. Hiervoor gaan wij altijd in gesprek met alle betrokkenen, van manager, bedrijfsleider, werknemers en receptionistes tot bezoekers leveranciers en klanten. In het geval van Carpentier Mooren hebben we letterlijk in de winkel geobserveerd wat mensen doen als zij de winkel bezoeken en hebben we hen ook vragen gesteld.

Interieurontwerp voor een efficiënte winkelinrichting en werkruimte

Efficiëntie was een van de belangrijkste aandachtspunten in het interieurontwerp voor Carpentier Mooren. De vraag naar een efficiënte ruimte bleek van toepassing op de verschillende gebruikers van de ruimte, van zowel de mensen in de winkel als op kantoor en in de groothandel. Om dit te realiseren waren in onze ogen 2 zaken leidend in het ontwerp, een duidelijke segmentatie en lange zichtlijnen. Daarnaast was het in dit ontwerp, met de verschillende functionaliteiten en de vele producten, nog belangrijker dan anders om een goed lichtplan, een duidelijke vormen- en kleurentaal, signaalkleuren in combinatie met neutrale kleuren en de toepassing van de juiste materialen, met elkaar in balans te brengen.

Met lange zichtlijnen bewaren wij de rust in het ontwerp van deze enorm grote ruimte. Dit betekent dat men ver kan kijken, waardoor de ruimte heel overzichtelijk is. Vooral in een winkel waar honderden misschien wel duizenden producten staan is rust en overzicht heel belangrijk. In een overzichtelijke winkel kunnen klanten meestal zelf hun producten vinden, voor de klant is dit fijn omdat het tijd en stress scheelt. Voor de werknemers is het fijn, omdat zij minder tijd kwijt zijn aan het wegwijs maken van de klant. Zoals u op de foto ziet, is de ruimte zo ingedeeld dat klanten eenvoudig de verschillende paden en stellages met producten kunnen zien, ook vanaf de andere kant van de winkel.

In de oude situatie waren twee verschillende balies, voor de winkel en voor de groothandel. Dit hebben wij teruggebracht naar één balie, die centraal opgesteld staat en plek biedt aan 6 werknemers. Hierdoor is het voor iedereen duidelijk waar zij moeten zijn. Voor de logistiek is een aparte balie ontworpen en geplaatst, zodat chauffeurs die enkel een document moeten laten ondertekenen dat snel en eenvoudig kunnen regelen. Door verschillende zones aan te brengen is het voor iedereen die nu bij Carpentier Mooren komt duidelijk waar hij of zij moet zijn

Lichtplan, vormen en kleuren ondersteunen interieurontwerp

Rust, regelmaat en overzicht waren belangrijk in dit onderwerp, daarom hebben wij gekozen voor grote simpele vormen als rustpunt. Een goed voorbeeld hiervan is de koffiecorner die u op de foto’s ziet. We hebben daarom gekozen voor eenvoudige, veelal rechte vormen die we zo nodig hebben herhaald. Ook hebben we meerdere rustpunten in zowel de winkel als op kantoor gecreëerd.

In een winkel draait het om de producten. Die moeten goed gepresenteerd worden en desgewenst in de spotlight staan. Als basis hebben we daarom gekozen voor neutrale rustige kleuren die er voor zorgen dat de producten optimaal tot hun recht komen. Het persoonlijke karakter van Carpentier Mooren en de betrokkenheid met hun klanten waar zij bekend om staan, hebben we op verschillende plekken in de winkel terug laten komen door de het plaatsen van grote afbeeldingen van medewerkers van Carpentier Mooren in een voor de klanten herkenbare werkomgeving.

Het resultaat van al deze factoren samen is een winkel, een groothandel én kantoor waar zowel wij als onze opdrachtgever trots op zijn. Klanten voelen zich prettiger en vinden producten sneller en werknemers zijn beter gericht op hun taken. Belangrijk in dit proces was de betrokkenheid van de verschillende gebruikers, deze betrokkenheid zien we nu terug in het plezier waarmee mensen nu in de ruimte werken. Wij sluiten deze blog dan ook graag af met de woorden van de toenmalige Commercieel Directeur van Carpentier Mooren, Dirk Ploegstra:

“Ons plan om winkel en kantoren te transformeren naar huidige maatstaven is door STUDIOJEROENDEJONG op pragmatische wijze aangepakt. Zij weten feilloos wensen naar de praktijk te vertalen in functioneel ongelooflijk mooie dingen. “Luchtfietsen” is niet aan ze besteed. Zelden zo’n exceptionele betrokkenheid meegemaakt.”

Heeft u ook een winkel, showroom of kantoorruimte die wij voor u in mogen richten? Wij komen graag met u in contact. Samen inventariseren we uw behoeften en wensen. Al ruim 25 jaar mag STUDIOJEROENDEJONG klanten helpen werkruimtes te realiseren die bijdragen aan hun dromen en doelen. Werken wij binnenkort aan de transformatie van uw bedrijfsruimte? Neem contact op met ons!